Teolog i publicista hafiz Sulejman Bugari u emisiji Izvan okvira na N1 govorio je o četiri najveće ispita za čovječanstvo kazavši da svaki onaj koji ih položi je slobodan čovjek. Također, govorio je i o duhovnosti i kako je Zapad, konačno, uvudio da moderni svijet ne može bez duhovne inteligencije.
Bugari je govoreći o identitetu primijetio kako on mora biti tačka koja povezuje ljude, jedne sa drugima, a ne da bude sredstvo razjedinjavanja.
“Kada shvatimo da je identitet pojama koji govor o poistovjećivanju sa nekim ili nečim, što čovjek smatra vrijednim u životu, to nas treba još više obogatiti i otvoriti jedne prema drugima. To je razlog da se još više poštujem i povezujemo. Kako to filozofi kažu – identitet duše. Ovi drugi identiteti nas ne smiju natjerati da druge ponižavamo.
Od velike je važnosti da mi ne uzimamo identitete kao sredstvo da se razlikujemo po bilo kojoj osnovi od drugih. Kako je lijepo kad o istom govorimo na različitim jezicima. To je ono što je Gospodar htio od svih nas. U ajetu u Kur'anu se kaže: “Njega traže i Njemu se obraćaju stanovnici nebesa i Zemlje”.
Ali nekako smo se zaglavili u ovim prenaglašenim identitetima – da li je neko Albanac, Turčin, Amerikanac, Bošnjak… Stani, polako. Božiji poslanik veli u hadisu da nema vrijednijeg i ljepšeg porijekla od lijepog ponašanja.
Šta ti vrijedi porijeklo, ko ti je otac, daj da vidim kakvo ti je ponašanje. Ponižavanje bilo kojeg čovjeka koji ima jezik, vjeru i naciju, ponižavanje njegovih vrijednosti i traženje mahana i slabosti – to je moderna bolest. Zašto dopuštamo da različitost bude razlog mržnje i nepodnošljivosti, a da ne bude uzrok bogatstvu”, pitao je hafiz.
Kakva nam je “situacija” u društvu?
Gost emisije “Izvan okvira” na televiziji N1 kazao je da voli da analizira i istražuje uzroke problema zbog kojih se ljudi otuđuju jedni od drugih.
“Zapad je uvidio problem što je u školstvu bilo zapostavljeno izučavanje duhovnosti. Uvjerili su se da za rješavanje problema, ličnih i kolektivnih, nije dovoljna racionalna intelegencija. Tako su prešli na istraživanje emocija, emotivne inteligencije.
Tu inteligenciju također treba opismeniti. Ima nešto još jače od toga – to je duhovna inteligencija koja će povezati svu snagu koja je usađena u nama. Potiskivanje te duhovnosti dovodi nas da se nađem u ovoj “situaciji” – nepodnošljivost, dezorijentiranost, izbezumljenost, depresija, otuđenost, agresija, mržnja… ne možemo nabrojati sve ove bolesti i strahove.
Zašto? Zato što smo zaboravili na istinsku analizu uzroka svih problema. I ljekar kad odet ko njega pita vas za uzrok bolesti.
Najbitnija nauka za istraživanje svih ti uzroka jeste jezik, pogotovo etimologija jezika koja nam otkriva dubinsko, stvarno značenje onog što nas udaljava, ali i što nas spaja. Analizirajući riječ “situacija” bilo mi je drago što sam otkrio da ppred toga što znači “okolnost” i “stanje” ima i značenje “duševna hrđa”. Šta to znači?
To znači da kao što čovjek ima tijelo, i to tijelo mora održavati, isto je tako važno održavanje duše. I duša kad se ne kreće ona zahrđa i ulazi u depresiju. Odatle i izraz “hrđav čovjek”. Čim nam je duša zahrđala onda je nastupila ova bolesna “situacija”, jer “situs” znači duševna hrđa”, poentirao je.
Bugari je govorio i o četiri najveće ispita za čovječanstvo. Ako ih položimo, zaključio je teolog, izliječit ćemo se od ovih “modernih” boelsti.
“U posljednjoj Božijoj knjizi, Kur'anu, ima poglavlje pod nazivom “Pećina” i tu se spominju četiri najveće ispita za čovječanstvo. Ko ih bude položio on je slobodan čovjek, niko ga ne može odvratiti od onoga što hoće.
Prvi ispit je vjera. Mi zaboravljamo da je Gospodar iz svoje mudrosti dao vjeru kao ispit da na iskuša ko će najbolje postupati. Ako taj ispit ne položimo i prihvatimo vjeru samo kao našu svojinu, i mašemo vjerom kao rekvizitom, pali smo na ispitu.
Drugi ispit je ispit materijalizma. Nažalost, parama dajemo prednost nad čovjekom. Zbog para ljudi se svađaju. Obično kažemo nije do para, zbog čega se onda svađaju? Zbog ega.
Treći je ispit znanja. Ovdje smo tanki. Čim čovjek dođe do znanja podništava druge. Profesor ne može podnijeti da je učenik bolji od njega. Čim drugi ima više pratilaca on to ne može podnijeti. Imamo prema znanju jedan bolestan pristup i znanje smo instrumentalizirali. instumetalizirali.
Ispit vlasti je finalni. Ovo je kao anatomija u medicini. Daj mu vlast da vidiš kakav je. Mi smo eksperti kad trebamo kritikovati vlast. Gospodar kaže: “Kad bi ste se i vi dočepali vlasti, i vi bi ste kidali rodbinske veze i sijali razdor među ljudima na Zemlji”.
Ovo su četiri ispita najteža za zajednicu, hajde da ih zajedno polažemo kako bi se izliječili sivh ovih bolesti”, poručio je hafiz Bugari.
Na kraju je otkrio kako mu se u srce urezala rečenica jednog Amerikanca koji je kazao da “ako neko želi naučiti živu toleranciju neka ide u Bosnu i Hercegovinu”.